Kan min mans särkullbarn ärva mina pengar?

Är gift med en man sen 35 år vi har 3 gemensamma barn min man har ett barn sen tidigare som han inte har kontakt med,jag har fått pengar av mina föräldrar som jag har på ett bankkonto ca 500000 om min man dör ärver hon pengarna som jag har på. Mitt bankkonto?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB) och regler om bodelning finner man Äktenskapsbalken (Äktb).

Om din man avlider görs en bodelning. Där skall all er egendom som inte uttryckligen är enskild egendom delas lika mellan er (9 kap 1 § Äktb). Det som din mans dödsbo får i bodelningen läggs till alla annan egendom i dödsboet. Från denna egendom utgår hälften som laglott och en fjärdedel av laglotten ärver särkullsbarnet (7 kap 1 § ÄB).

För dig innebär detta att, om pengarna du fått av dina föräldrar inte är enskild egendom kan särkullsbarnet få en mindre del av dem. Gåvan är enskild egendom om det uttryckligen föreskrivits vid gåvan, eller om du och din man har ett äktenskapsförord eller annat avtal som föreskriver det ska vara enskild egendom (7 kap 2 § Äktb).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare