Kan min man skriva över hela huset på mig trots särkullbarn?

Lawline svarar

Hejsan!

Ja det kan han. Hans särkullbarn äger dock alltid rätten till hälften av deras egentliga arv, så kallad laglott, ärvdabalken 7kap 1§. Om husets värde inskränker på deras laglott så kan de klaga på detta och få ut sin laglott genom försäljning av huset.

Ett exempel:
Exempelvis kan sägas om huset är värd 1 miljon, och din man har 100 tusen i banken, så ska särkullbarnet ärva allt, det vill säga 1,1 miljoner. Dock kan han testamentera bort allt han har till dig. Men Särkullbarnet har alltid rätt till hälften av deras egentliga arv, i exemplet blir det 550k (1.1 miljoner/2). Särkullbarnet kan få 100k från banken, men resterande 450k måste denne få från huset.

Observera att försäljning av huset görs dock endast om det inte finns andra medel att ge barnet sin laglott. Allt detta stoppar inte särkullbarnet frivilligt avstår från något arv.

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare