Kan min man drabbas av att mina skulder går till kronofogden?

Hej!

Min man o jag gifte oss förra året och skrwv då äktenskapsförord om enskild egendom.

Han har två barn i tidigare äktenskap och vi har två gemensamma barn.

Vi bor i varsin lägenhet nära varandra.

Han har banktillgångar i aktier.

Jag har lån o skulder.

Vad händer om mina skulder går till KF?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga är om din man kan drabbas av att dina skulder går till kronofogden. Om dina skulder går till kronofogden finns en risk att de kommer vilja utmäta din egendom. Det är din skuld och det är dina saker som kan mätas ut. Vid utmätning förutsätter kronofogden att egendom i det gemensamma hemmet ägs av den som blir utsatt för utmätning, vilket innebär att kronofogden kan utmäta den egendomen, Utsökningsbalken 4:19. Eftersom ni inte bor tillsammans kommer kronofogden istället att utgå från att egendomen som finns i din bostad ägs av dig, och den kan således utmätas. Har din man egendom i din bostad måste han bevisa, tex genom att visa kvitton, att den är hans för att den inte ska bli föremål för utmätning, Utsökningsbalken 4:18. Kan din man visa att egendomen är hans egna genom att tex visa kvitto så kan kronofogden alltså inte mäta ut egendomen. Din man kan dock påverkas på andra sätt om du har skulder hos kronofogden, tex kan hans ekonomi påverkas då hans uppgifter kommer tas med i beräkningen om kronofogden skulle utmäta din lön. Du kan läsa mer om utmätning på kronofogdens hemsida, https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare