Kan min mammas make testamentera egendom till mig?

Kan min mammas make testamentera något till mig? Han önskar att jag ska få ärva detsamma som hans son som är ett särkullsbarn. Han är alltså inte min biologiska pappa , han är gift med min mamma.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Sonen till din mammas make har alltid rätt att få ut hälften av den egendom som pappan efterlämnar (det vill säga kvarlåtenskapen). Denna del kallas laglott och är halva arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Arvslotten är alltså hela pappans kvarlåtenskap. Den del som inte är laglotten, det vill säga andra hälften, kan han testamentera till dig. På så vis får du och hans son lika mycket.

Det finns dock en begränsning till denna regel. En efterlevande maka har alltid rätt att få egendom ur kvarlåtenskapen så att hon totalt har tillgångar till ett värde av fyra prisbasbelopp (prisbasbeloppet för 2018 hittar du här) (3 kap 1 § ÄB). Det innebär att din mamma kan ha rätt till en del av den egendom hennes make testamenterat till dig, om hon inte har fyra prisbasbelopp. I så fall får du det som blir över när hon har fått det hon har rätt till. Om hon däremot har fyra prisbasbelopp, kommer du få hälften av kvarlåtenskapen och därmed precis lika mycket som sonen.

Kom ihåg att din mammas make måste skriva ett testamente för att du ska få ta del av hans arv. I annat fall kommer hela arvet tillfalla hans son.

Hoppas detta var svar på din fråga! I annat fall är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare