Kan min mamma skänka bort all egendom som har fått som efterlevande make?

Min pappa har dött. Mamma lever fortfarande.

Vid bouppteckningen är pappas kapitel 6 miljoner och mammas 4 miljoner.

De har inga testamenten eller äktenskapsförord.

Jag och min bror är enda barnen.

Om mamma skänker 5 miljoner till hjälporganisationer innan hon avlider.

Hur mycket kan hon testamentera till ytterligare hjälporganisationer och hur mycket blir kvar i arv till oss barn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter din pappas död ska en bodelning ske enligt 23:1 ÄB, vilket innebär att giftorättsgodset ska fastställas och sedan fördelas lika på två. Av information i frågan utgår jag från att det blir 5 miljoner kronor vardera. Som efterlevande make kommer er mamma att få ärva er pappas 5 miljoner kronor med fri förfoganderätt, vilket innebär att hon kan fritt förfoga över egendomen, d.v.s. sälja eller konsumera den, men däremot inte testamentera eller skänka bort egendomen, 3 kap. 2 § ärvdabalken. Alltså får inte din mamma ge bort dessa 5 miljoner kronor som hon har fått i fri förfoganderätt från er pappa som gåva, men kan välja att konsumera all egendom.

Efter er mammas bortgång får ni sedan er pappas egendom som efterarv, beroende på hur mycket egendom som finns kvar från er mamma. Då har ni som bröstarvingar en laglott som inte får kränkas. Laglotten är halva arvslotten och innebär att den som är bröstarvinge är alltid berättigad till halva sin arvslott enligt 7:1 ÄB. Denna laglott är beroende av hur mycket egendom som finns kvar, men om vi ponerar att det finns 5 miljoner kronor kvar, då blir er laglott 1 250 000 kronor (2 500 000 kr är arvslotten och laglotten är halva arvslotten). Om er mamma skulle vilja testamentera bort alla pengar som är kvar, måste ni begära jämkning av testamentet enligt ÄB 7:3 1 st. Detta måste ske inom 6 månader från delgivningen.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare