Kan min mamma ge alla sina tillgångar till min bror så jag inte ärver någonting?

Hej,

Vi är två syskon, bror och syster. Våra föräldrar är skilda och mammas nya man styr över allt( deras del) ekonomin, husinnehav, inköp, banktillgångar mm.

Jag och min mor har inte längre ngn kontakt då jag inte acceperar det nedtryckande och dominerande min mor utsätts för av sin nye make( och försök att ta över överhuvudet i vår familj).

Detta gör att situationen blir infekterad och min mamma och hennes man har beslutat att aktivt gå in för att all se till att allt arv tillfaller min bror.

Vi är som sagt två syskon, bror och syster. Våra föräldrar är skilda och mammas nya man styr allt över ekonomin, husinnehav, inköp mm

Jag och min mor har inte längre ngn kontakt då jag inte acceperar det nedtryckande och dominerande min mor utsätts för ab sin nye make( och försök att ta över överhuvudet i vår familj).

Detta gör att situationen blir infekterad och min mamma och hennes man har beslutat att gå aktivt in för att se till att deras tillgångar överförs i delar med mellanrum så att ingen större summa sätter sina spår.

Betyder detta att min mor och make kan överföra tillgångarna i mindre delar tills allt förts över till min bror?

Inga annan av dessa komplokationer har inte ens existerat innan den nye maken vill ha kontroll.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din mamma skulle gå bort tillfaller hennes tillgångar dig och din bror (2 kap. 1 § ärvdabalken).

Eftersom din mammas make inte är er pappa ska ni få ut ert arv direkt, om ni inte väljer att er mammas make ska få ärva först och ni ska vänta tills han har gått bort (3 kap. 1 § ärvdabalken). Av omständigheterna du nämner förstår jag att du inte kommer vänta med att utfå ditt arv. Frågan blir då hur arvet ska delas upp mellan dig och din bror.

Huvudregeln är att ni ska ärva lika stora delar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Din mor skulle kunna testamentera halva din arvslott till din bror. Du har dock alltid rätt att utfå din laglott (7 kap. 1 § ärvdabalken). Laglotten utgör halva arvslotten. Te.x.: om din mamma har tillgångar till ett värde av 100 000 kronor vid sin bortgång ska du ärva 50 000 och din bror 50 000. Halva din del kan testamenteras bort. 50 000 / 2 = 25 000. Om din mamma skulle ha tillgångar till ett värde av 100 000 kronor har du alltså rätt att få minst 25 000 kronor.

Vad gäller de överföringarna du nämner ska de anses vara förskott på din brors arv (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Svaret är alltså nej, din mamma och hennes nya make kan inte överföra tillgångarna till din bror så du inte ärver någonting.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare