Kan min makes barn från tidigare giftomål ärva mig?

Jag är gift och har två egna barn med min tidigare make. Min nuvarande man har tre barn med två olika fruar.

Jag har ett konto på Avanza där jag sätter in pengar varje månad till min pension. Har hans barn rätt till de pengarna Om vi skulle skilja oss eller om ha skulle gå bort före mig?

Vi har ett testamente.

Annika

Lawline svarar

Hej och tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta mer om ärvprocessen med tanke på särkullbarnen.

Till denna fråga får vi konsultera ÄB (ärvdabalken).

Äb definierar att huvudregeln vid Arv är att barnet ärver 2;1 ÄB. Om det inte finns barn ärver istället föräldrar 2:2 ÄB

Vid giftermål finns det en specialregel som endast gäller för gifta, 3:1 ÄB. Regeln innebär att den efterlevande maken får all kvarlåtenskap från den avlidne. Dock får efterlevande make endast kvarlåtenskapen med full förfogelserätt, men inte äganderätt. Det innebär kort att när kvarlevande make dör, kommer hans arv delas i två för att sedan delas ut till barn eller föräldrar till först avlidna maken. 3:2 Äb.

Utöver det har dina egna barn (som här ses som särskullsbarn) rätt att ta ut sin arvslott direkt utan att det först överförs till din make. 3:1 Äb 2st

Det innebär att din make inte skulle ärva alls och barnen tar över istället.

Slutgiltigen hänger allt ovan på att du inte har ett testamente, då lagen endast aktiveras vid situationer utan testamente. Vid testamente är det det som ska följas, och där kan du själv skriva klausuler som löser situationen.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare