Kan min kusin bli storasyster till min son?

Kan min kusin bli storasyster till min son? Går det att skriva på papper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att svara på din fråga tänker jag gå igenom ett par scenarion där det juridiskt kan tänkas sig vara "förmånligare" att vara syster till någon och hur du kan uppnå motsvarande effekt på ett legalt sätt.

Inledningsvis kan konstateras att det inte på något juridiskt sätt finns en möjlighet att ändra någons "familjestatus" i förhållande till någon annan familjemedlem på det sättet du beskriver.

Vilka legala skäl kan det finnas till att vilja erhålla status som syster i förhållande till annan familjemedlem?

Det finns några olika scenarion då det kan vara av betydelse att stå särskilt nära en annan person juridiskt. Exempelvis har vi den legala arvsordningen (2 kap. Äktenskapsbalken) inom svensk rätt som inte erkänner kusiner som arvsberättigade. Det kan även finnas bolagsrättsliga anledningar som kräver att man beaktar att någon är ett syskon exempelvis om man önskar att betala ut ett närståendelån inom ett aktiebolag (21 kapitlet 1 och 2 § tredje stycket Aktiebolagslagen).

Det hela beror lite på vad man har för syfte med att vilja titulera sig som "syster". Om det handlar om att man vill reglera arv kan man förordna detta genom testamente.

Om det handlar om att man vill ha ett särskilt "skyddande" uppdrag kan man ansöka om god manskap eller förmyndarskap. För barn gäller dock att föräldrarna i första hand är förmyndare och har det yttersta ansvaret för sina barn (6 kapitlet 2 § Föräldrabalken).

Slutsats

Den svenska rätten är inte särskilt bunden till de olika "syskonstatusarna" inom familjen. Rent juridiskt finns det alltså ingen särskild anledning att konvertera en kusin till en syster. Alla tänkbara "fördelar" en syster kan ha gentemot ett barn juridiskt kan man, beroende på situation, reglera genom ex testamente, avtal eller genom att ansöka om särskilda uppdrag.

Om du önskar gå vidare med ditt ärende är du varmt välkommen att kontakta någon av våra verksamma jurister här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare