kan min hyresvärd kräva att jag inte folkbokför mig?

Jag ska hyra in mig som inneboende av en kille som har förstahandskontrakt. Han skrev i hyresavtalet att jag inte får folkbokföra mig på adressen. När jag söker på detta så verkar det olagligt att inte vara folkbokförd där man huvudsakligen bor. Stämmer detta? Får han skriva det i kontraktet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis har du rätt i att man ska vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila (7 § folkbokföringslagen). Ifall du ska bo på en plats ska du alltså vara folkbokförd där.

Avtalsvillkor som strider mot lagen kan bedömas vara ogiltiga enligt principen om pactum turpe. Det innebär att avtal som strider mot lag inte är rättsligt genomdrivbara, då domstolar inte befattar sig med sådana avtal. Det finns alltså sannolikt ingen möjlighet för din hyresvärd att kräva att du inte är folkbokförd där du bor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare