Kan min hyresgäst säga upp kontraktet den 16/3 och enbart betala för 16 dagar i april?

Hej. Jag har skrivit ett kontrakt på andrahandsuthyrning av min lägenhet. Kontraktet är från och med 1/1 till och med 30/4. Om inget sägs, så förlängs kontraktet med en månad i taget. En månads uppsägningstid har vi kommit överrens om.

Nu vill hon säga upp kontraktet f.o.m 16/3 med en månads uppsägningstid. Och bara betala för 16 dagar i april.

Är det möjligt? Jag hävdar att hon måste betala hela aprilhyran. Har jag rätt?

Kontraktet är 4 månader vilket hon måste betala oavsett om hon flyttar tidigare.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Det aktuella lagrummet för din fråga är Jordabalken (JB), närmare bestämt 12 kap. som även ibland kallas för Hyreslagen. För tydlighetens skull vill jag bara notera att ni har avtalat om en månads uppsägningstid och då är det den uppsägningstiden som gäller och inte de 3 månader som nämns i aktuell lagtext.

Du har helt rätt i att hon kommer bli tvungen att betala hela hyran för April. Det är nämligen så att en uppsägning inte räknas från den dagen man säger upp lägenheten, utan vid månadsskiftet till följande månad. I detta fall börjar alltså uppsägningstiden löpa från 1 april, (12 kap. 5§ JB). Skulle man exempelvis säga upp lägenheten den 1 april så skulle uppsägningstiden istället börja löpa den 1 maj. Något bra att veta är att en hyreskontrakt för en bostadslägenhet sett från hyresgästens sida alltid kan sägas upp med 3 månaders uppsägningstid oavsett hyrestid eller uppsägningstid, (12 kap. 5§ JB). Detta förutsätter dock att det inte som i ditt fall har avtalats om en kortare uppsägningstid.

Slutsats

Du har helt rätt att hon enligt Hyreslagen är skyldig att betala hyran för hela april, oavsett om hon bor kvar i lägenheten eller inte. Däremot skulle du hinna hitta en ny hyresgäst före utgången av april kan ni såklart komma överens om annat.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare