Kan min hyresgäst kräva mig på pengar för oskälig hyra?

Hej !

Hyrde ut hyreslägenhet i andrahand till en bekant. Berättade vad jag betalar i hyra och undrade vad hon kunde tänka sig att betala för att bo där. Hon kunde tänka sig att betala mer än rekommenderats (för möblering osv) . Därav valde jag att hon kunde flytta in och nu när hon har flyttat ut kräver hon tillbaka överskottet utöver hyran. Vad har jag för rättighet/skyldighet? Hon åstadkom även skador som dokumenterades. Har jag rätt att kräva pengar för reparation utöver depositionen?

Tacksam för svar!

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att dela upp mitt svar till dig i två delar, den första delen gäller hyran och den andra delen gäller skadorna.

Kan din hyresgäst begära pengar tillbaka?

Vad som anses vara en skälig hyra för din hyresgäst beror på vad du själv betalar i hyra. Om din hyresgäst tycker att det hon betalat är orimligt högt kan hon vända sig till Hyresnämnden för att få hjälp att kräva tillbaka det som överstiger en skälig hyra. Påslag för möbler är något du har rätt att göra om du hyr ut lägenheten möblerad, men det får max uppgå till 10-15% enligt Hyresnämnden. Du har även rätt att lägga på ett påslag på hyran om den inkluderar t.ex. parkeringsplats eller hushållsel. Det finns sätt att räkna ut en skälig hyra för en hyresrätt, här finns möjlighet att göra det.

Har du rätt att kräva tillbaka pengar för reparation?

Hyresgästen är ansvarig för alla eventuella skador på lägenheten som orsakats av denne eller någon som den låtit uppehålla sig i lägenheten. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommit genom hennes vållande eller vårdslöshet. Detta framgår av jordabalken 12 kap 24 § (här). Du har alltså möjlighet att kräva pengar av din hyresgäst för den skada som uppkommit under hennes tid i lägenheten. Det är du, som hyresvärd, som bär bevisbördan för att skadan uppstått under hennes hyrestid. Detta kan t.ex. göras genom avflyttningsbesiktningar.

Om du inte får betalt av din hyresgäst för de skador som uppkommit kan du kontakta Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. Det kan du läsa mer om här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare