Kan min frus tavla undantas i en bodelning?

hej jag har nämligen en fråga angående en bodelning. Om min fru ska skilja sig med mig och hon har en tavla som hon fick i gåva som 30-års present av hennes föräldrar till ett värde av 200.000kr, denna tavla har funnits i hennes släkt under 4 generationer men jag tror inte att den ska exkluderas då tavlan inte är enskild egendom och inte heller testamenterad till henne enskilt och är av oskäligt värde men hon håller ej med mig så jag tänkte att ni säkert har svaret på den frågan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss med din fråga!

Huvudregeln – vad som ingår i en bodelning

Det aktuella lagrummet för din fråga är Äktenskapsbalken. Utifrån förutsättningarna att ni är gifta och att inga uppgifter talar för att tavlan är enskild egendom så är tavlan giftorättsgods enligt huvudregeln, (7 kap. 1§ ÄktB). Därmed så skulle tavlan ingå i en bodelning, (10 kap. 1§ ÄktB).

Undantag – egendom som kan undantas en bodelning

Däremot anar jag att din fru syftade på att en make kan undanta kläder och andra föremål som hon uteslutande använder själv eller som hon fått som personlig present, (10 kap. 2§ ÄktB). Egendom som brukar ses som personlig egendom är till exempel glasögon, smycken och kläder.

Det är möjligt att tavlan skulle falla inom undantaget då hon fått den i gåva och den har gått i arv i flera led och kan därmed ha ett ganska starkt personligt värde, men det kräver även att det var till henne personligen och inte er som ett par. För att hon skulle kunna undanta tavlan krävs det även det är i rimlig proportion till er ekonomiska situation, i detta fall skulle det kräva att ni har det väldigt gott ställt då det är en avsevärd summa som tavlan är värd.

Bedömning & Rekommendation

Min bedömning är alltså att det i och för sig kunde vara möjligt att tavlan kunde undantas i en bodelning men sett till värdet så är det sannolikt för värdefullt att inte räknas med i bodelning i vanliga fall om ni inte i övrigt har det mycket väl ställt.

Vill hon alltså vara helt säker på att den inte ska ingå i en bodelning rekommenderar jag att ni upprättar ett äktenskapsförord där ni säger att tavlan är hennes enskilda egendom.

Hoppas du känner att du har fått ett någorlunda svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar

Emilia KinnunenRådgivare