Kan min förälder testamentera min del av arvet till mitt barn?

Jag undrar om det är giltigt när min avlidna förälder har skrivit i sitt testamente att min del av arvet ska gå till min dotter i stället för till mig? (Vi är flera andra dödsbodelägare förutom oss två). Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

En arvlåtare har möjlighet att själv bestämma vad som ska hända med sin kvarlåtenskap efter denne har avlidit. Detta gör arvlåtaren i ett giltigt testamente. Ett giltigt testamente ska vara skriftligt och bevittnas av två personer (10 kap. 1 § ÄB). Är ett testamente giltigt, ska alltså den kvarlåtenskap som arvlåtaren lämnar efter sig fördelas i enlighet med dess vilja i testamentet. Om det är något som är otydligt i testamentet ska tolkning av testamentet i så stor utsträckning som möjligt överensstämma med testatorns vilja (11 kap. 1 § ÄB).

Bröstarvingars rätt till laglott inskränker dock arvlåtarens rätt till att testamentera bort hela sin kvarlåtenskap. Detta innebär att arvlåtarens barn alltid har rätt att få ut sin laglott trots att arvlåtaren vill något annat i sitt testamente. Laglotten utgör hälften av arvslotten och fås ut genom att bröstarvingen begär jämkning av testamentet (7 kap. 1, 3 §§ ÄB).

Dina föräldrar har alltså möjlighet att testamentera bort din arvslott till vem de vill eftersom de själva har rätt att bestämma vad som ska hända med sin kvarlåtenskap. Du har dock alltid rätt att få ut din laglott, alltså hälften så mycket som du skulle fått ut om det inte funnits något testamente. Denna del får du ut genom att begära jämkning av testamentet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare