FrågaFAMILJERÄTTFaderskap21/11/2020

Kan min far häva faderskapet?

Jag är 58 år och min fd far är 79 år. Han bad mig om DNA test. Resultatet i oktober i år, från två testomgångar, från Rättsmedicinskaverket bekräftade att han inte är min biologiska far.

Han vill häva faderskapet pga av min mors förehavanden då jag blev till 1961.

Jag är givetvis chockad. Enligt mail till mig från Folkbokföringen på Skatteverket måste han göra det i Tingsrätten. Hur vanligt är det att en sådan önskad hävning bifalles och jag inte längre är bröstarvinge?

Har inte hittat någon ny far och lär inte heller göra det. Jag har inte vuxit upp med min far, men har sedan 2006 haft tät kontakt och byggt en relation, tills nu.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du skriver måste ett hävande av faderskap ske via mål i tingsrätten. Det är endast du (i egenskap av barn) och fadern själv som kan ansöka om att få ett faderskap hävt.

(3 kap 1 – 2 § föräldrabalken).

Jag förstår att ni har gjort DNA-test som påvisat att din far inte är din biologiska förälder. Det utgör såklart ett ganska tydligt bevis i sammanhanget vilket gör att tingsrätten troligtvis skulle godkänna upphävningen av faderskapet om din far väcker talan.

Tyvärr innebär det ju som du skriver att du inte längre blir hans bröstarvinge och alltså blir utan arv vid hans död om hans faderskap upphävs.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen

Maya HempelRådgivare