Kan min far göra mig arvslös och vad innebär laglott?

Hej!

Min far har sagt att han ska kontakta en advokat och vill göra mig arvslös pga att vi haft dålig relation hela min uppväxt, det innebär att han vill att min syster ska ärva allt. Han har även en sambo i dagsläget, men vad jag vet äger hon ingenting av det min far köpt.

Kan han göra mig arvslös?

Har googlat lite och fått fram att han kan lämna önskemål att jag inte ska få något men att jag ändå kan kräva min laglott, stämmer det? Isåfall vad innebär/innehåller en laglott?

Om min far har brutit vår relation hur får jag då veta om han dör? Kallas jag automatiskt till bouppteckningen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! För att besvara dina frågor har jag delat upp dem och besvarat dem en i taget.

Kan din far göra dig arvslös?

Kort sagt nej, din pappa kan inte göra dig helt arvslös. Han kan skriva ett testamente där han testamenterar allt till någon annan, t.ex. din syster och/eller hans sambo. Dock kan du som bröstarvinge påkalla (begära) jämkning av testamentet vilket ger dig rätt till din laglott (7 kap. 3 § ärvdabalken). Det enda sätt jag kan komma på som din far skulle kunna göra dig arvslös är om han under livstiden förbrukar de tillgångar han har så att det inte finns några tillgångar kvar i kvarlåtenskapen.

Vad innebär laglotten?

Laglotten innebär hälften av den arvslott du som bröstarvinge skulle fått om det inte fanns något testamente. Bröstarvinge är man som arvinge i rakt nedstigande led, alltså främst barn till den avlidne). Om det efter din far finns du och din syster så hade ni, om det inte fanns testamente, haft rätt till hälften var av hans kvarlåtenskap vilket då är arvslotten. Med kvarlåtenskap menas den egendom som i det här fallet din far lämnar efter sig som arv. Laglotten består alltså av hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ärvdabalken). Du har alltså alltid rätt till en fjärdedel av kvarlåtenskapen (detta alltså under förutsättningen att ni är två bröstarvingar).

Blir du kallad till bouppteckningen?

Ja, som bröstarvinge är du dödsbodelägare och ska kallas till bouppteckningen när din far avlider (18 kap. 1 § och 20 kap. 2 § ärvdabalk).

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare