FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN12/07/2018

Kan min dotter få inackorderingstillägg även om jag som förälder köper en bostadsrätt på den orten, och låter henne hyra bostaden av mig?

Hej!

Om ens 17åriga dotter går på gymnasiet 40 mil från hemmet har hon ju rätt att få inackorderingstillägg för att delfinansiera sitt boende.

1)Kan hon få inackorderingstillägg även om jag (hennes förälder) köper en bostadsrätt på den orten, och låter henne hyra den bostaden av mej?

2)Finns det några hinder för att skriva ett hyresavtal med sin egen dotter? (Ett hyresavtal krävs för att få inackorderingstillägg, har jag förstått).

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Centrala studiestödsnämndens föreskrifter och allmänna råd om studiehjälp (CSN:s föreskrifter) och bostadsrättslagen (BRL).

Precis som du säger har hon rätt till inackorderingsbidrag eftersom att restiden till ert hem är mer än två timmar och hon inte kan bo kvar hemma pga avståndet (1 kap. 3 § CSN:s föreskrifter).

1. Inackorderingsbidraget grundar sig på var föräldrarna bor

Det man utgår från är var föräldrahemmet ligger - och det sägs att det är där föräldrarna bor stadigvarande (1 kap. 2 § CSN:s föreskrifter). Eftersom att du som förälder inte kommer att bo i bostadsrätten, så kommer det inte att påverka hennes rätt till inackorderingsbidrag.

2. Det finns inga hinder mot att skriva hyresavtal med sin egen dotter - men kontrollera med föreningen

Det finns inga rena hinder mot att skriva ett hyresavtal med sin egen dotter - det är ganska vanligt att göra så med närstående. Det som istället kan vara viktigt att titta upp är hur bostadsrättsföreningen ser på andrahandsuthyrning, man får nämligen inte hyra ut utan att föreningen godkänt det (7 kap. 10 § BRL). Dock brukar uthyrning till närstående (dit räknas barn in) vara ett godtagbart skäl.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om du har fler funderingar!
Jag önskar dig en fortsatt fin vecka.

Soliga hälsningar från sommarvärmen i Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare