FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/12/2021

Kan min arbetsgivare dra av lön för kassadiff?

Hej,

Min arbetsgivare vill att jag ska betala av en differens som uppkommit när jag suttit i kassan på arbetet. Har inte fått det bevisat att jag själv skulle ha orsakat differensen, men min arbetsgivare hävdar att de inte hittat någon annan möjlig orsak till differensen under den tiden som jag suttit i kassan. Räcker det som bevis för att de ska kunna be mig betala differensen alternativt dra av differensen på min lön? Det handlar om 335 kr.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Generellt så kan en arbetsgivare inte göra på det sätt som du beskriver. Ibland kan kvittning ske beroende på kollektivavtal men då ska personen i fråga ha handlat uppsåtligt eller grovt oaktsamt. Finns det inga bevis för att du haft något med försvinnandet av pengarna att göra är det uteslutet att några pengar dras på din lön.

Utan att veta mer om var du arbetar och hur dina avtal ser ut är det svårt att ge mer råd, men mitt råd är att du ringer till en facklig representant om ni har någon sådan. Till exempel brukar många detaljhandlar vara knutna till Handels-fackförbund. De kan hjälpa dig om din arbetsgivare inte ger med sig.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, du är välkommen för nya frågeställningar i framtiden!

Med vänliga hälsningar

Lucas GardebrandRådgivare