Kan min amerikanska partner besöka Sverige under rådande inreseförbud?

Hej! Jag är född och bor i Sverige. Min partner är amerikansk medborgare och bor i USA. Vi är gifta. Hon har varit i Sverige förut på besök, men har ingen typ av uppehållstillstånd och har inte bott i Sverige. Nu under inreseförbudet som Sverige har pga COVID-19, får hon besöka Sverige för att träffa familj? Eller kommer hon bli nekad på flygplatsen?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det tillfälliga inreseförbudet omfattar inresor till Sverige från länder utanför EU, EES samt Storbritannien och Schweiz. För närvarande (23/6-20) gäller inreseförbudet till och med den 30 juni 2020, men det är möjligt att regeringen beslutar att förlänga det ytterligare.

Inreseförbudet innebär att icke nödvändiga resor till Sverige från andra än ovan nämnda länder förbjuds. Vissa personer undantas emellertid från förbudet, nämligen:

- EU-/EES-medborgare, personer som är stadigvarande bosatta i dessa länder och personer med uppehållstillstånd eller nationell visering i dessa länder samt deras familjemedlemmar om syftet med resan är att återvända hem

- utländska medborgare som har särskilt angelägna behov eller ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige

Som jag förstår det av omständigheterna i frågan skulle din partners syfte med resan vara att besöka dig och inte "att återvända hem" då hon är bosatt i USA. Det innebär dessvärre att inreseförbudet skulle hindra henne från att komma hit, trots att ni är gifta. Om resan inte heller kan motiveras med särskilt trängande familjeskäl eller dylikt vill jag mena att en inresa sannolikt inte skulle godkännas.

Som nämnt ovan gäller det nuvarande beslutet till och med 30 juni så jag rekommenderar dig dock att hålla utkik för framtida förändringar på regeringens hemsida.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare