Kan min 85-åriga mamma ge bort lösöre och pengar hur hon vill?

Hej! kan min 85-åriga mamma ge bort lösöre och pengar hur hon vill ? Jag är hennes enda barn.

Pappa är död sedan länge.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Av din fråga framgår inte att din mor har begränsad rättshandlingsförmåga på något sätt, exempelvis genom att hon är ställd under en förvaltare eller god man. Det framgår inte heller att hon erhållit ett arv med "fri förfoganderätt", som exempelvis ett arv från hennes make som sedan ska tillfalla makens barn som efterarv.

Utgångspunkten är alltså att din mor är fullt kapabel att rättshandla genom att ge bort sina saker. Detta gäller som huvudregel även rättshandlingar som kan påverka ditt arv. Till detta finns dock vissa undantag. Ett av undantagen är det så kallade förstärkta laglottskyddet (se 7 kap. 4 § ÄB). Regeln blir tillämplig om din mor ger bort saker som egentligen inte medför någon uppoffring för henne eller ifall hon i övrigt ger bort dem under sådana omständigheter att det är att likställa med ett testamente (ex. på sin dödsbädd). Typexemplet är ifall någon ger bort sitt hus men bor kvar i det och alltså inte gör någon riktig uppoffring. Man säger i detta fall att gåvan är att likställa med ett testamente, och tillämpar alltså i princip samma regler som för testamenten. Detta innebär att en gåva som är så stor att den inkräktar på din laglott kan räknas in i ditt arv. Laglotten är halva din mors kvarlåtenskap delat i antalet bröstarvingar (se 7 kap. 1 § ÄB).

Observera även att rättshandlingar kan bli ogiltiga om de görs under inverkan och på grund av en psykisk störning. Som psykisk störning räknas exempelvis demens (se Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning).

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare