FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/07/2019

Kan mer än en person vara fullmaktshavare i en framtidsfullmakt?

Hej!

Jag och min man ska upprätta varsin framtidsfullmakt. Vi har två barn (en son och en dotter). Kan vi på resp framtidsfullmakt ange enl nedan?

1. varandra

2. sonen

3. dottern

Vi har en blankett för framtidsfullmakt men där är bara plats för en fullmäktig. Kan vi på baksidan skriva de andra 2 och deras namn/personnummer/adress mm? Ska vi rangordna dem (så att vi skriver att de ska vara i 1/2/3-ordning? För vi vill ju egentligen att i 1:a hand ska maken/makan vara fullmäktig och sedan barnen (2+3). Ska baksidan då också bevittnas?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kort svara på er fråga så är det möjligt för er att ange fler fullmaktshavare i en framtidsfullmakt. Det som är viktigt är att det tydligt framkommer vem eller vilka som är fullmaktshavare och hur ni vill att det ska fungera.

Att en framtidsfullmakt kan ges till en eller flera personer framgår av lagen om framtidsfullmakter (5 § 2 pt) samt av förarbeten till lagen. Som sagt är det viktigt att det tydligt framkommer vem eller vilka som är fullmaktshavare samt deras inbördes förhållande. Ska fullmaktshavarna ha behörighet att företräda er som fullmaktsgivare var för sig, tillsammans eller subsidiärt (dvs: i första, andra och tredje hand)? Ett annat alternativ är att ge olika personer olika uppdrag.

För att framtidsfullmakten ska vara giltig krävs vidare att den är skriftlig och den bevittnas (lagen om framtidsfullmakter 4 §). För er innebär det alltså att hela fullmakten ska bevittnas, även baksidan.

Sammanfattningsvis

Det är alltså okej att ha flera fullmaktshavare och därför kan både era barn och ni själva vara varandras fullmaktshavare. Det är viktigt att det framkommer tydligt vilka som är fullmaktshavare och att ni vill att de ska vara subsidiära till varandra. Jag tror därför att det du skrivit i din fråga skulle fungera bra!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Allt gott!

Mimmi JohanssonRådgivare