Kan medel som ena maken gått in med i en fastighet återkrävas vid skilsmässa?

Hej!

Jag och min man ska skilja oss. Vi äger ett hus tillsammans som vi tagit ett gemensamt lån till. Dock lade han in 235 000 av sina sparpengar i huset när vi köpte det, och nu vill han ha tillbaka de pengarna av mig. Har han rätt att kräva det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att inget äktenskapsförord finns där denna situation nämns samt att ert äktenskap varat i mer än 5 år. (om kortare än 5 år kan jämkning ske)

Bodelning vid skilsmässa
Vid bodelning ska giftorättsgodset vid ansökan för skilsmässan ingå, 9 kap. 2 § samt 10 kap. 1 § Äktenskapsbalk [ÄktB]. Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Egendom kan bli enskild på olika sätt exempelvis genom äktenskapsförord, genom gåva som kommit med villkoret att det ska vara mottagarens enskilda m.m. enligt 7 kap. 2 § ÄktB. Vid bodelning ska inte heller personlig egendom ingå enligt 10 kap. 2 § ÄktB, detta kan vara kläder, smycken etc.

När en bodelning upprättas kommer alltså de medel som din man gått in med i eran fastighet ingå, dessa ska vara med i bodelningen och kommer fördelas tillsammans med all annan egendom som ska ingå. Detta enligt grundregeln att all egendom som inte är enskild utgör giftorättsgods. Däremot kan han ha fått dessa medel genom exempelvis arv eller gåva där det utfästs att det utgör enskild egendom, dessa ska då inte ingå vid bodelning. Av vad som nu sagts kan inget direkt krav att du ska återbetala just de pengarna ställas, det får istället avgöras vid bodelning där erat giftorättsgods fördelas.

Hoppas du fått svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen.

Bästa hälsningar!

Jakob JohanssonRådgivare