Kan man visa en film som man själv är i utan tillåtelse?

Rättigheter ang klipp från biofilm till egen video.

Hejsan! Jag behöver ert råd och hjälp.

Jag jobbar som skådespelare på fritiden och vill göra en egen showreel, I syfte med att visa hur jag är som skådespelare så Jag kan få mer jobb.

Jag har ett klipp med från filmen Borg som är på ca 20 Sekunder där jag är med i en scen.

Om jag lägger upp detta på youtube och länkar om det på Facebook, kommer jag behöva betala böter till de inblandade i Borg om de ser klippet?

Lawline svarar

Hej!

Som utgångspunkt har du som skådespelare en ensamrätt till ditt eget verk - skådespeleri är en s.k. närliggande rättighet (inte riktigt upphovsrätt, men är ändå skyddat på liknande sätt) som du får ensamrätten till som utövande konstnär, se 45 § upphovsrättslagen. Däremot har du sannolikt överlämnat din rättighet till bl.a. produktionsbolaget, vilket innebär att du inte längre har ensamrätt till ditt utövande, utan det skulle innebära ett intrång i bolagets ensamrätt istället.

Frågan är i så fall om det korta klippet på 20 sekunder kan anses ha upphovsrätt, vilket jag personligen tror att det har med hänsyn till allt kameraarbete, musik, ljud, m.m. Om du använder klippet utan tillåtelse kan du riskera att betala eventuellt skadestånd till bolaget.

Det du kan göra är att kontakta produktionsbolaget och fråga om tillåtelse att använda klippet för det ändamål du nämnde.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare