FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/01/2022

Kan man villkora bort ångerrätten vid distansköp?

Tjena!

Vårat företag ska skapa en hemsida där vi säljer produkter som producerats i Kina. Frågan vi har är om vårat företag måste erbjuda ångerrätt? Produkterna som vi säljer kommer till stor del vara plastprylar (under 500kr st). Om vi skriver i våra vilkor att vårat företag inte erbjuder ångerrätt och kunden (vid köp) accepterar dessa vilkor, får vi göra såhär?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni skriver i er fråga att ni är ett företag som ska starta en hemsida med syfte att sälja produkter. Då ni ska sälja produkterna på nätet blir lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämplig, DAL, då jag antar i mitt svar baserat på detta att ni är näringsidkare och säljer era produkter till konsumenter, d.v.s. privatpersoner som handlar utanför näringsverksamhet (1 kap. 2 § DAL ).

Som huvudregel har konsumenter som handlar på nätet 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 § DAL) vilket ni som säljare är tvungna att ge. Konsumenter har ett starkt skydd och ett avtalsvillkor som avviker från lagen och som är till nackdel för konsumenten gäller inte, om inte annat anges i lagen (1 kap. 4 § DAL). Det finns undantag från ångerrätten (2 kap. 11 § DAL), men endast i de fall som tas upp i punkterna i paragrafen. Exempel på detta är om varan är tillverkad efter kundens anvisningar och därför fått en personlig prägel eller en vara som snabbt kan försämras eller bli gammal.

Då jag inte vet specifikt vad det är för typ av produkter ni ska sälja, förutom att de är tillverkade i plast, kan jag inte bedöma om de går under något av undantagen. Jag skulle därför rekommendera er att se över om er produkt omfattas av något av undantagen, och om produkten inte går in under något av dem gäller ångerrätten och kan inte avtalas bort i era köpvillkor.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare