Kan man vägra betala en skuld?

hej lawline, vi har precis avslutat rättegång i ett tvistemål där vi kom till förlikning som stadsfästes, där person B ska betala 100 000kr till person A, med ex antal kronor varje månad, men person B har fortfarande inte betalat första avbetalningen, och vi ska nu vända oss till kronofogden, kan person B vägra betala för evigt ellee kommer kronofogden kunna driva in skulden även fast person B vägrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person har en fastställd skuld att betala men vägrar att göra det kan man vända sig till Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden. Eftersom skulden redan finns fastställd i en dom, som jag förutsätter har vunnit laga kraft, kan man ansöka om verkställighet hos Kronofogden. Blanketter för förfarandet hittar du här.

När ansökningen gjorts kontaktar Kronofogden den betalningsskyldiga personen och uppmanar till betalning av skulden. Om personen fortfarande vägrar att betala ser Kronofogden över personens tillgångar för att se om något kan utmätas. Det innebär att Kronofogden tvångsmässigt tar pengar eller egendom i motsvarande värde till skulden för att den som har rätt till betalning ska få betalt. Kronofogden kan exempelvis utmäta den betalningsskyldiges lön och på så sätt få täckning för skulden. Om den betalningsskyldige inte har några utmätningsbara tillgångar ligger skulden kvar hos Kronofogden tills den betalningsskyldige kan betala eller om ansökan om verkställighet dras tillbaka.

Person B i ditt fall kan alltså inte undgå betalningsskyldighet bara genom att vägra betala om Kronofogden kopplas in i ärendet. Kronofogden har rätt att utmäta egendom för att skulden ska kunna betalas.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare