Kan man upplösa släktband till syskon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan tyvärr inte själv upplösa släktband med ett syskon i det att ni juridiskt och reellt sett slutar att vara syskon. Däremot så kan du reglera arvsrätten efter dig själv så att ditt syskon inte får något arv efter dig genom släktband.
Om du har barn så ärver de automatiskt istället för ditt syskon, men om du vill vara säker på att ditt syskon inte ska ärva dig så kan du upprätta ett testamente där du uttryckligen skriver att ditt syskon inte ska få rätt till arv efter dig.

För att testamentet ska bli giltigt så måste följande vara uppfyllt.

1. Testamentet ska vara skriftligt
2. Du måste framför två oberoende vittnen förklara att det är ditt testamente och framför dem underteckna det eller berätta att du har skrivit under det.
3. Låta de oberoende vittnena skriva under testamentet.

Vittnena måste vara över 15 år och får inte vara dina syskon, svågrar, barn, föräldrar, make eller sambo, se 10 kap 1 §, 4 § ärvdabalken.

Lycka till!

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare