Kan man undvika att ens barn ärver efter man dör?

Kan man genom gåvobrev utesluta barn från arvet ?

Jag vill inte att mina barn skall ärva efter mig.

Kan jag undvika detta genom att skriva ett gåvobrev till en bekant på det som skall finnas efter mig , dvs pengar på bankkonto.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar är att det inte går definitivt, men det går att motverka det.

Vad har rätt att ärva
Ens barn har alltid rätt att ärva laglotten. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Arvslotten är den lott som tillkommer en bröstarvinge om inget annat har testamenterats (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Har exempelvis en person A två barn är dessa barn As bröstarvingar, och när A dör ska As egendom fördelas mellan bröstarvingarna. Av hela As egendom utgör ½ arvslotten för vardera barn, dvs varje barn har rätt till ½ av As egendom var. Barnens respektive laglott är däremot ½ av arvslotten, dvs ¼ av As totala egendom. Laglotten är alltså halva den arvslott barnen hade fått och arvslottens storlek bestäms av hur många bröstarvingar det finns.

Hur man kan begränsa den rätten
Eftersom jag antar att du inte vill att din vän ska få dina tillgångar förens du dör rekommender jag att du testamenterar dina tillgångar till din vän istället för att göra ett gåvobrev. En gåvoutfästelse är inte bindande och det kan bli onödiga problem (1 § lagen angående vissa utfästelser om gåva). Ett testamente är däremot bindande och utgör således din vilja och när du skriver ditt testamente kan du fördela dina tillgångar precis som du vill. Detta innebär att du tekniskt sett kan låta bli att lämna arv till dina barn.

Det går inte att på något definitivt sätt hindra ens barn att få arv. De kommer alltid ha rätt till sin laglott. Men om du har testamenterat bort hela din egendom så behöver de kommer har klandra testamentet och kräva ut sin laglott (14 kap. 5 § 2 st, 7 kap. 1 § Ärvdabalken). Om de inte gör det får de inget arv. Och om de gör det får det ut laglotten, som är en mindre del än vad de skulle ha fått om du inte testamenterade alls.

Sammanfattning
Som jag kommenterade ovan kan du testamentera bort precis hur mycket du vill, men dina barn kommer alltid kunna klandra testamentet för att få ut sin laglott. Att klandra testamente är däremot något som respektive barn aktivt behöver göra för att få ut sin laglott, det går således inte automatiskt. Ett gåvobrev, eller gåvoutfästelse, är inte alltid bindande och kan upphöra att gälla om det inskränker på barnens rätt till arv. Det är därför fördelaktigt att testamentera din egendom. Vill du ha hjälp med detta kan du boka tid hos våra duktiga jurister.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare