Kan man undgå beskattning genom att sälja under dödsboet?

Hej,

Vår far dog och han hade en bostadsrätt i sthlm.

Ska vi sälja den under dödsboet och på det sättet reavinstskatten hamnar i dödsboet.

Sen kan vi dela ut arv till arvingar utan att arvingar betalar skatt. För reavinstskatt hamnar i dödsboet nästa år och då kan man sätta den i konkurs?

Tyckte jag såg nånting sånt hade precis hänt i en dom på hovrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall dödsboet säljer bostadsrätten kommer arvingarna isåfall att inte behöva personligen betala någon reavinstskatt. Vad gäller rättsfallet du hänvisar till tror jag att det är mål nr. T 5999-20 i högsta domstolen som du syftar på. Nedan redogör jag kort för bakgrunden till rättsfallet och huruvida rättsfallet kan vara tillämpligt i ert fall. Om det inte är rättsfallet som du hade i åtanke kan du ställa en fråga på nytt där du gärna hänvisar till mål nr. alternativt en artikel eller dylikt som beskriver fallet.

En genomförd arvskifte kan under vissa förutsättningar tvingas att återgå. Så är fallet om arvskiftet sker innan den dödes och boets andra skulder exempelvis har betalats (21 kap. 4 § ÄB). Det innebär alltså att innan ett arvskifte sker så krävs det att såväl den dödes skulder som dödsboets eventuella andra skulder ska betalas av. Annars finns det risk att arvskiftet ogiltigförklaras. Notera att det här anförda är tillämpligt för dödsboets delägare och inte på en person som anses vara en s.k. legatarie. En legatarie är en person som både tilldelas ett s.k. legat och som inte är en dödsbodelägare. Ett legat är en särskild i testamente given förmån såsom en andel i en bostadsrätt. Vad gäller för legetariens del så är denne, till skillnad från dödsbodelägarna, endast skyldig att betala den dödes skulder och alltså inte dödsboets eventuella andra skulder (21 kap. 5 § ÄB).

I mål nr T 5999-20 var det fråga om en legatarie till del av fastighet skulle vara skyldig att återbära delar av den ersättning som legatarien fått efter att dödsboet sålt fastigheten. Det innebär alltså att för dödsbodelägarnas del så kan inte rättsfallet tillämpas. I och med att ni är dödsbodelägare innebär det därför att T 5999-20 inte kan appliceras på ert fall. Hade det istället varit så att din far hade testamenterat del av fastigheten till någon annan dvs. legatarien (som inte nu är dödsbodelägare skulle utgången med största sannolikhet ha blivit en annan). Isåfall skulle bostadsrätten ha kunnat sålts under dödsboet utan att legatarien i praktiken skulle personligen behövt betala någon skatt på försäljningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Är det något om är oklart är det bara att höra av dig på nytt!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare