FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/08/2018

Kan man tvingas att genomföra faderskapstest?

Hej, det är så att min pappa har anlitat en advokatfirma som har tvingat mig att genomgå ett faderskapstest. Jag är idag 21 år gammal och har inte träffat honom sen jag var 4-5 å, eller haft någon form av kontakt med honom. Nu har allting gått till domstolen och jag ska göra en blodsundersökning. I grunderna som advokaten har skrivit så har min pappa ljugit om allt som står i texten. Under tiden som jag fått hem alla dessa brev så har det tärt extremt mycket psykiskt på mig. Jag har aldrig fått något av honom under hela mitt liv, och dessa brev fick mig även att säga emot min mamma och ifrågasätta henne. Enligt henne och resten av min släkt så är han min pappa 100%, men det jag undrar är om jag sedan kan stämma/anmäla honom efter att testet är genomfört? Testet kommer att visa att han är min biologiska pappa, men han har ljugit om min mamma, vilket utgör förtal, samt förstört mitt psyke. Finns det ens ett skäl till att vilja göra ett sådant test efter ca 15 år? Vad har man för rätt till sina föräldrar, ärver man något? För det känns som att det är vad han möjligtvis oroar sig över, inte för att jag någonsin skulle ta emot något från denna individ.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga din jobbiga situation, och ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om din pappa har rätt att genomföra ett faderskapstest efter 15 år, om det är möjligt att anmäla honom för förtal gentemot din mor samt psykisk misshandel gentemot dig. Vidare undrar du om du har rätt att ärva något från din far.

För att du ska få svar på alla dina frågor, kommer jag dela upp mina svar i respektive fråga.

1. När har man rätt att genomföra ett faderskapstest?
Det är inte möjligt att framtvinga någon att göra ett DNA-prov om inte samtycke finns från den personen, vilket också framgår i en av Sveriges grundlag (2 kap. 6§ regeringsformen). Det är alltså ingen som kan tvinga dig till att genomföra testet om du inte vill.

Om det i domstolen har bestämts att du ska genomföra testet, har det antagits att det varit med ditt samtycke. Om så inte är fallet, kan du överklaga beslutet och få det ändrat till att inte genomföra testet.

2. Är det möjligt att anmäla din far för förtal samt psykisk misshandel?
Förtal

" Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal" (5 kap. 1§ brottsbalken "BrB").

Detta innebär att din far ska ha haft uppsåt att utsätta din mor för andras missaktning, antingen genom att peka ut henne som brottsling eller som klandervärd i sitt levnadssätt. Det spelar ingen roll om informationen som man lämnar ut är riktig eller oriktig – så länge den är menad att skada personen inför andra människor.

Psykisk misshandel
Psykisk misshandel kan utföras på många olika sätt. Det kan exempelvis ske genom hot, vilket skulle kunna innebära olaga hot (4 kap. 5 § BrB). Jag tänker också att en psykisk misshandel kan innebära att någon hotar om att utföra något brottsligt mot någon och på så sätt får personen att göra något eller underlåta att göra något vilket innebär olaga tvång (4 kap. 4 § BrB). Att upprepat kränka någon, telefon- eller sms-terra någon eller på annat sätt psykiskt förtrycka en person kan också innebära brottet ofredande (4 kap. 7 § BrB). Vad som i dagligt tal kallas psykisk misshandel omfattas inte av det juridiska begreppet misshandel (då det krävs fysiskt våld) men de handlingar som ingår i en psykisk misshandel kan utgöra ett flertal andra olika brott.

Att du tycker det är jobbigt att utföra ett faderskapstest då din far inte har varit delaktig i ditt liv, utgör inget sådant brott. Du kan dessvärre inte anmäla honom för detta.

3. Har barn rätt att ärva sina föräldrar?
Barn som ska ärva sina föräldrar kallas bröstarvingar. Bröstarvingar har företräde framför andra personer vad gäller arv (2 kap. 1§ ärvdabalken).

Oavsett om din far inte skulle testamentera någonting till dig, så har du rätt till din laglott (7 kap. 1§ ärvdabalken). Detta innebär att hälften av din arvslott utgör din laglott.

Exempelvis, om du har 2 andra syskon, då ska din faders arv fördelas lika på alla syskon. Om din pappa exempelvis har testamenterar bort sitt arv till en förening eller liknande, och det inte finns något kvar att dela mellan syskonen, så har alla syskon rätt till sin laglott (alltså hälften av det originala arvet som skulle tillfalla varje syskon om det inte hade blivit testamenterat till föreningen). Ni syskon får därför ut eran laglott, och resterande arv tillkommer föreningen, trots att hela arvet var testamenterat till föreningen.

Med andra ord, så ärver du din far vare sig du vill eller inte. Sedan är det ditt eget val att ta emot ditt arv eller avstå från det.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare