Kan man tvinga fram en försäljning vid skilsmässa?

Min man o jag äger ett lantbruk tillsammans, värderingen är ca 6000000.

Jag vill skiljas o lösa ut honom, men han vill att det ska säljas på öppna marknaden så att han får ut mer.

Kan han tvinga fram en försäljning?

Min fråga är , om min son vinner budgivningen på gården, kan jag då bara ge honom min andel i gåva så att han bara behöver betala halva köpesumman? eller jag måste sälja?

Vi har lån på ca 1500000

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns i vissa fall möjlighet att framtvinga en försäljning av samägd lantbruksfastighet (jfr lagen om förvaltning av vissa samägda fastigheter och lagen om samäganderätt). Det är dock en skillnad när ni är gifta och äger fastigheten tillsammans.

Vid en skilsmässa ska det göras en bodelning där era tillgångar och skulder delas lika mellan er och där ni fördelar vilken egendom respektive make ska få. Kan du i den situationen köpa ut din make ser jag inga möjligheter för honom att tvinga fram en försäljning av fastigheten. Fastigheten ska fördelas mellan er, kan ni inte enas går det att begära att tingsrätten utser en bodelningsförrättare som utför bodelningen.

Eftersom du och din make inte verkar komma överens rekommenderar jag att du anlitar en jurist som företräder dig. Juristen kan hjälpa dig upprätta ett förslag till bodelning och även företräda dig för det fall att ni inte kommer överens. Lawlines jurister har lång erfarenhet av bodelningar, är du intresserad att anlita en jurist från oss är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för kostnadsförslag och tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare