FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt09/12/2018

Kan man tvinga fram en försäljning av egendom man äger tillsammans med någon annan?

Jag är skild sen 1,5 år tillbaks. Jag och mitt x äger ett sommarhus tillsammans . Jag har försökt att sälja detta med mitt x vetskap. Huset är värderat till 185.000 . Mitt x har inte velat hjälpa till någonting. Huset har varit ute på försäljning 3 ggr. Har fått köpare varje gång. Men mitt x vill inte / har inte tid med att hjälpa mig med info ang tomt gräns , storlek mm. Ja vill nu att han köper ut mig för 50.000 men han vägrar. Hur gör jag för att få detta genomfört.

Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När två eller fler personer äger egendom tillsammans så omfattas deras ägande i regel av lagen om samäganderätt. I samäganderättslagen finns det en regel som möjliggör så kallad tvångsförsäljning (6 §). Regeln säger att en av delägarna till egendomen kan gå till tingsrätten och begära att den säljs på offentlig auktion.

Om detta görs kommer egendomen att säljas vare sig övriga delägare är med på det eller inte. Det som egendomen säljs för delas sedan upp lika i proportion till hur stor varje delägares andel i egendomen var. Har man inte uttryckligen avtalat om annat så anses man äga egendomen med hälften var (1 §).

Det finns alltså ingen regel som du kan använda får att tvinga ditt ex att köpa ut dig, däremot kan du få till stånd en tvångsförsäljning på offentlig auktion. För att göra detta ska du höra av dig till tingsrätten på den ort där sommarhuset ligger (18 §). En ansökan om försäljning enligt samäganderättslagen kostar 900 kr.

Om du gör en ansökan till tingsrätten ska den bland annat innehålla dina kontaktuppgifter samt andra uppgifter som är nödvändiga för att ansökan ska kunna bifallas. För en tvångsförsäljning av en fastighet kommer exempelvis ett utdrag ur fastighetsregistret bli nödvändigt. Mer exakt vad tingsrätten vill ha för uppgifter kan du bättre få förklarat för dig om du hör av dig direkt till tingsrätten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare