Kan man tvinga en person att köpa en vara som denne förstört i butik?

https://lagen.nu/1942:740#K24P7S1Hej!

Jag jobbar i butik och i just min butik har vi ibland problem med att kunder testar krämer och andra produkter utan att det står "try me".

De man får testa står det alltså "try me" på.

I min butik har vi som policy att om vi tar kunden på bar gärning så ska vi försöka förklarar för kunden att produkten nu ej längre går att sälja och att alltså kunden måste köpa denna för att inte butiken ska gå i förlust. Vi tar det inte för långt och därför struntar många i det.

Så min fråga lyder alltså: Kan jag tvinga en kund att köpa tex. En kräm som personen olovandes har testat och som nu ej är säljbar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att tvinga en person att köpa en vara är inte möjligt. Det kan likställas med att tvinga en person att ingå ett avtal som denne inte vill ingå.

Det som däremot aktualiseras i situationen du beskriver är nämligen brottet ringa stöld. Enligt 8 kap. 2 § Brottsbalken(BrB) är stölder, som med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa, ett brott som benämns ringa stöld (kallades förut för snatteri). Detta brott blir ofta aktuellt vid stöld från affärer då värdet ofta understiger 1000 kr. I 8 kap. 1 § BrB framgår brottet stöld, som innehåller brottsrekvisiten även för ringa stöld. Där framgår att den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld. En person som då uppsåtligen och olovligen använder en vara som inte är ett textexemplar, har orsakat en ekonomisk skada för affären och kan dömas för ringa stöld.

Rent juridiskt saknas därmed en rätt att tvinga personer köpa en vara. Du kan dock polisanmäla personen för ringa stöld. Du kan också göra ett så kallat envarsgripande, dvs. själv gripa personen om du påträffar gärningsmannen på bar gärning eller flyendes från platsen. Därefter måste du snabbt ringa polisen och överlämna personen, enligt 24 kap. 7§ Rättegångsbalken(RB).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga till oss.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare