FrågaPROCESSRÄTTVittna07/11/2022

Kan man tvinga en närstående att vittna?

Min son planerar att tvinga mig att vittna i vårdnadstvist angående hans barn som han inte träffat eller haft kontakt med på flera år. Han har avsagt sig vårdnaden om dessa två och har sedan dess heller inte nyttjat umgängesrätten med dem. Han har ett beteende som är hotfullt och skrämmande och jag är rädd för honom. Är jag då skyldig att framställa honom i god dager, dvs ljuga i rätten för att han ska få sin vilja igenom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du om din son kan tvinga dig att vittna samt om du är skyldig att ljuga i rätten till hans förmån.

Kan man tvingas till att vittna?

I Sverige har vi så kallad vittnesplikt. Detta innebär att den som blir kallad som vittne i ett mål är skyldig att vittna då det är en medborgerlig skyldighet (36 kap. 1 § RB). Den som kallas som vittne ska sedan närvara i rätten (36 kap. 7 § RB).

Det finns undantag till vittnesplikten för personer som är närstående till någon av parterna i målet. I detta fall är du närstående till en part då du är förälder till denna. En närstående kan frångå vittnesplikten, då den inte har någon skyldighet att vittna (36 kap. 3 § RB). Rätten kommer innan vittnesmålet klargöra om du är närstående till en part i målet. Du ska då även informeras om att du inte är skyldig att avlägga vittnesmål (36 kap. 10 § RB). Det betyder att du kan välja att vittna, men behöver inte. Att lämna vittnesmål är i ditt fall frivilligt.

Får ett närstående vittne ljuga i rätten?

Huvudregeln är att ett vittne som har avlagt vittnesed kan dömas till ansvar för mened om denne ljuger i vittnesmålet (15 kap. 1 § BrB). En vittnesed är det som vittnet innan vittnesmålet avlägger, där den lovar och försäkrar att på heder och samvete säga hela sanningen (36 kap. 11 § RB). Om du har valt att frivilligt vittna i en vårdnadstvist så ska du avlägga vittnesed. Den som avlagt vittnesed talar alltså under straffansvar. Detta innebär att du inte får ljuga i rätten till förmån för en part då det är ett brott.

Vittnesstöd

Jag förstår att det kan kännas obehagligt att vittna. Du har möjlighet att kontakta Brottsofferjouren för att få kontakt med ett vittnesstöd. Detta är en ideellt verksam person som kan bidra med stöd och hjälp under rättegången.

Sammanfattningsvis så kan du avstå från att vittna då du är närstående till en part, men om du väljer att vittna så finns en plikt att avlägga vittnesed. Det innebär att du inte får ljuga under vittnesmålet.

Jag hoppas du fick svar på dina funderingar. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare