Kan man testamentera en bostadsrätt med full äganderätt?

Hej, Min pappa äger en bostadsrätt och han vill att jag ska ärva den helt när han går bort.

Pappa är varken gift eller sambo.

Har precis fått veta att jag har en halvbror och frågan är hur gör vi för att se till att endast jag

ärver hela lägenheten?

Fått veta att man kan skriva testamente till förmån för mig med full äganderätt, räcker de

för att säkra så jag ärver hela lägenheten??

Hälsn Elisabeth

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den legala arvsordningen

Huvudregeln om arv är att arvet ska följa den så kallade legala arvsordningen i ärvdabalken (ÄB). Det är en lagstadgad ordning man då går efter, där i första hand barnen delar på kvarlåtenskapen efter den avlidna (2 kap. 1 § ÄB).

Går det att avvika från den legala arvsordningen?

Testamente är huvudsakligen det tillvägagångssätt man kan använda för att avvika från den legala arvsordningen. Du har alltså rätt i det att den som önskar fördela arvet på annat sätt kan upprätta ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Ett sätt att fördela arvet kan således vara på det sätt du beskriver i din fråga, nämligen att i testamentet förordna dig som arvtagare till lägenheten. Det vanligaste är att denna egendom sedan tillfaller dig med full äganderätt. För att lägenheten inte ska tillfalla dig med full äganderätt så måste det framgå av testamentet. Det skadar dock naturligtvis inte att skriva att du ska ärva lägenheten med full äganderätt. Värt att notera är också att det ställs ganska höga krav för att upprätta ett testamente. Testamentet ska vara skriftligt och din pappa ska underteckna eller vidkänna sin underskrift. Vidare krävs också två vittnen i samtidig närvaro som vet att det rör sig om ett testamente där vittnena också skriver under (10 kap. 1 § ÄB).

Inskränker testamentet din halvbrors laglott?

Förutsatt att din halvbror är din pappas barn så finns det en risk att testamentet inskränker din halvbrors laglott. Barn har nämligen alltid, oavsett testamente, rätt att få ut sin laglott. Laglotten är hälften så mycket som arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Arvslotten är den lott som skulle tillfalla din halvbror enligt den legala arvsordningen, med andra ord om något testamente inte upprättats. Om det alltså är så att testamentet där du förordnas lägenheten innebär att din halvbrors laglott inskränks, så har han möjlighet att påkalla en ändring av testamentet så att hans laglott säkras (7 kap. 3 § första stycket ÄB). Men det är inte säkert att detta kommer att hända. För att veta det så behöver man veta hur stor kvarlåtenskapen är för att kunna se om testamentet inskränker din halvbrors laglott. Är din halvbror inte din pappas barn så behöver du inte oroa dig, han ärver isåfall inte efter din pappa (jfr 2 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Du har alltså hört rätt, man kan skriva ett testamente där det står att du ska ärva lägenheten med full äganderätt. Det enda eventuella problemet jag kan se är om testamentet skulle inskränka din halvbrors laglott.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare