Kan man testamentera bort särkullbarns arv?

Hej.

Har en fråga om särkullsbarn.

Jag har levt ihop med min sambo i fyrtio år, som har 3 barn.

Nu har hon flyttat och jag bor ensam i en bostadsrätt. Nu är jag rädd att jag ska behöva sälja den om hon dör.

Jag har förstått att man inte kan testamentera så att barnen blir utan.

Finns det något avtal eller liknande som gör att barnen och jag kan komma överens med alla lever.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvet efter en person regleras i ärvdabalken (ÄB). En bröstarvinge som inte är gemensam kallas för särkullbarn. Ett särkullbarn har alltid rätt till sin arvslott enligt 3:1 1 st. ÄB. Din sambo kan dock upprätta ett testamente enligt 10:1 ÄB och testamentera sin egendom till vem hon vill. Detta skulle kunna innebära att hon testamenterar all sin egendom till dig, inklusive särkullbarnens arvslott.

Viktigt att nämna i ett sådant fall är dock att en bröstarvinge inklusive särkullbarn alltid har rätt till sin laglott, vilket är halva arvslotten enligt 7:1 ÄB. Är det så att din sambo har testamenterat bort sin egendom har således hennes bröstarvingar rätt till sin laglott. För att göra detta gällande krävs att särkullbarnen begär jämkning av testamentet enligt 7:3 1 st. ÄB. Denna jämkning måste dock ske inom sex månader från att särkullbarnet delgivits testamentet enligt 7:3 3 st. ÄB. Jämkningen kan ske genom att särkullbarnet tillkännager sin vilja för testamenttagaren. Om detta inte görs inom sex månader förlorar man rätten till jämkning och testamentet blir gällande även om laglotten kränks. Om ett särkullbarn begär jämkning blir det enbart gällande mot de särkullbarnet, varje särkullbarn som vill ha sin laglott måste alltså själv begära jämkning.

Det är alltså möjligt att testamentera så att barnen blir utan arv, de kan dock alltid påkalla jämkning av testamentet. Görs detta inom sex månader från att de har delgivits testamentet har de alltid rätt till sin laglott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare