Kan man testamentera bort laglotten?

Hej,

Min far efterlämnade ett inbördes testamente tillsammans med sin sambo. Där uttrycker han en önskan att en av de tre bröstarvingarna avstår sin laglott till förmån för dennes två barn. Han har tidigare gett bort halva sin bostadsrätt i gåva till sin sambo som fortfarande är i livet. Det står även i testamentet att om hans sambo säljer lägenheten för billigare boende så ska bröstarvingarna ha ut sin laglott men då ska de två barnbarnen ha ovillkorlig arvsrätt istället för den tredje bröstarvingen. Kan han testamentera bort laglotten på något sätt överhuvudtaget?

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din far kan testamentera bort din laglott. Regler om arv finns i ärvdabalken.

Man kan inte testamentera bort sina barns laglott. Laglotten utgör halva arvslotten, alltså hälften av de arv som barnet skulle få om inget testamente fanns (7 kap 1 § ärvdabalken). Om det ändå skrivs ett testamente som undantar barnens arvsrätt kan barnen begära jämkning av testamentet för att få ut sin laglott (7 kap 3 § ärvdabalken). Jämkning måste påkallas sex månader efter det att barnen erhöll testamentet.

Svaret på din fråga är alltså nej, din far kan inte testamentera bort laglotten. Om han ändå gör det kan du begära jämkning av testamentet. Det är viktigt att du begär jämkning inom 6 månader från att du fick ta del av testamentet annars förlorar du din rätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare