Kan man testamentera bort ett barns laglott?

Jag är ensamstående med 4 vuxna barn, äger en bostadsrätt. Kan jag testatmentera bostadsrätten till 3 av barnen? Hur många procent får var och en från försäljningen, då bostadsrätten säljs?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina barn är dina bröstarvingar och har därför rätt att ärva dig (2 kap 1§ Ärvdabalken). Du kan testamentera bort hälften av dina tillgångar fritt men den andra hälften är dina barns laglott. Dina bröstarvingar har alltid rätt till sin laglott (7 kap 1§ Ärvdabalken). Denna lag finns för att skydda alla arvsberättigade.

Ett exempel på detta blir då om du efterlämnar ett totalt arv på 100 000 kr vid din död.
Då kan du testamentera bort 50 000 kr till tre av dina barn. Då får dessa tre cirka 16 700 kr vardera.
Resterande 50 000 kr delas på de fyra barnen. Dina barn har då rätt till 12 500 kr vardera.
De tre barnen kan då få cirka 29 200 kr vardera och det fjärde barnet 12 500 kr.

Denna lag gäller även om det skulle vara en fastighet, i ditt fall en bostadsrätt. Om din bostadsrätt inte är hela din förmögenhet och det fjärde barnet fortfarande får ¼ av hälften av arvet efter dig så finns det inget hinder för att du skulle kunna testamenterar bort bostadsrätten till tre av dina barn.
Om bostadsrätten är hela din förmögenhet får tre av dina barn ca 29% vid försäljning och ditt fjärde barn har rätt till 12,5% av bostadsrättens värde.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare