Kan man testamentera bort all kvarlåtenskap till sitt biologiska barn då man även har adoptivbarn?

Hej!

Jag hänvisar till en fråga från 20171110 angående Vuxenadoption och arvsrätt och har en uppföljande fråga:

Om jag är vårdnadshavare / adopterat en vuxen, behandlas min biologiska dotter och adoptivdottern lika när jag avlider. Det betyder att de båda får dela på arvet och får lika mycket. Så förstod jag det av ert svar. Min fråga är kan man testamentera allt till min biologiska dotter så att adoptivdottern inte far åagot. Om Ja finns det blanketter?

Jag har förstår att ni ger gratis rådgivning. Skulle det inte vara så ber jag er att inte svara på min fråga.

Tack för hjälpen och jag ser framemot att höra ifrån er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver behandlas ditt biologiska barn och ditt adoptivbarn lika, bägge två ses som dina biologiska barn vid ditt dödsfall. Detta innebär, som du är inne på, att de enligt lagen ärver lika mycket.

Den avlidnes barn har alltid rätt att få ut sin laglott, även om det skulle finnas ett testamente som ger all kvarlåtenskap till någon annan (se 7 kap 1 § ÄB). Detta innebär att barn alltid har rätt att få ut en viss del av arvet. Då biologiska barn och adoptivbarn helt likställs i lagen så gäller detta alltså även för adopterade barn.

Hur stor är då denna laglott som barnen alltid har rätt att kräva? Jo, laglotten är hälften av vad arvslotten är. Arvslotten är vad barnet skulle fått ut om det inte hade funnits något testamente, det vill säga så mycket hen hade fått om det hade delats ut helt enligt den legala arvsordningen. Om ett barn hade haft rätt till 100' kr utan testamente (arvslotten) så utgör alltså laglotten 50' kr. Eftersom du har två barn skulle all din kvarlåtenskap ha delats mellan dessa två om det inte fanns något testamente (2 kap 1 § ÄB), de skulle alltså ha fått 50 % var (i arvslott). Om du testamenterar bort egendomen till någon helt annan skulle de fortfarande ha rätt till sin laglott, det vill säga hälften av laglotten – 25 % var. 50 % av din kvarlåtenskap kan du alltså alltid testamentera bort fritt som du vill.

Du kan med andra ord i detta läge testamentera bort 75 % av din kvarlåtenskap till din biologiska dotter eftersom din adoptivdotter alltid har rätt till 25 % (laglotten). Om du har skrivit ett testamente där du testamenterar bort ALL egendom till din biologiska dotter måste dock din adoptivdotter påkalla jämkning av testamentet inom 6 månader från att hon delgivits om testamentet för att få ut sin laglott (25 %). Om hon inte gör detta förlorar hon sin rätt och då kan hela kvarlåtenskapen ändå gå till din biologiska dotter. Det finns alltså fortfarande en poäng med att testamentera bort allt även om det eventuellt inte går igenom, om inte jämkning påkallas får du ju igenom din vilja som önskat. Du kan alltså testamentera och helt enkelt "hoppas". Även om det faktiskt skulle jämkas så kommer adoptivdottern dock aldrig få mer än 25 % av kvarlåtenskapen.

Kort svar på din fråga är alltså att ja, praktiskt möjligt kan du alltid testamentera allt till din biologiska dotter och hoppas på din adoptivdotter inte påkallar jämkning av testamentet. Om hon gör det har hon dock alltid rätt att få ut sin laglott, i ditt fall utgör detta 25 % av den totala kvarlåtenskapen.

Jag kan tyvärr inte erbjuda någon mall för hur testamente ska skrivas, det kan däremot antagligen hittas på nätet. Det finns dock alltid en risk med att fylla i färdiga mallar då de inte är anpassade för den enskilda situationen. Det kan lätt bli fel eller missvisande vilket kan få förödande konsekvenser. Jag skulle därför rekommendera att du bokar tid hos en av våra jurister för hjälp med upprättandet av testamente. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare