FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2021

Kan man starta enskild firma trots skulder hos Kronofogden?

Hej,

Kan jag öppna en enskild firma trots skatteskulder som är hos Kronofogden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att alla som är skrivna i Sverige och har ett svenskt personnummer kan starta en enskild firma. Det finns dock undantag till det här. Om du är ägare i ett handelsbolag eller kommanditbolag får du inte starta en enskild firma. Du får inte heller starta en enskild firma om du har betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogden. Anledningen till detta är att du som skuldsatt hos kronofogden inte kommer beviljas den nödvändiga skattsedeln från skatteverket för att starta firman. Du måste du vara fri från betalningsanmärkningar och skulder för att beviljas en F-skattsedel.

Det här betyder alltså att du inte kan öppna en enskild firma just nu med hänvisning till dina skulder hos Kronofogden.

Har du några ytterligare frågor så är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare