Kan man stämma en budgivare som drar sig ur?

Hej,

Vi har precis sålt vårt hus. Det var värderat till 3.00000 och vi gick ut med ett utgångspris på 2.850.000. Efter 1:a visningen fick vi ett bud på 2.600.000 från köpare 1, och sen kom det bud från köpare 2. Köpare 1s sista bud låg på 3.010.000 och köpare 2 på 3.070000. Han var då vinnaren och mäklare kontaktade hans bank och fick ok, och skickade honom ett kontrakt. DÅ kom han på att han hade bjudit på fel hus. SJU gånger. Han trodde det var ett hus i en annan stad från en annan mäklarfirma, även om han hade fått en sms med information om hans bud och vilken adress han hade bjudit på vid varje bud.

Mäklaren informerade köpare 2 som gick ner till sitt ursprungliga bud på 2.600.000, och sa att dom absolut inte ville betalt utgångspriset. Mäklaren rekommenderade förhandling, och vi slutade på ett pris på 2.795.000. Alltså en stor förlust för oss i förhållande till värderingspriset och dom sista buden. Budgivningen var ju offentlig, så det var svårt att försöka hitta andra interesserede spekulanter.

Kan vi stämma köpare 1 för den förlusten vi har haft då det har haft enorm påverkan på vårt liv?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga till Lawline!

Huvudregeln i svensk rätt är att ett anbud och en accept innebär att ett bindande avtal ingåtts, utan formkrav (1 § första stycket avtalslagen). Emellertid anger avtalslagen att det kan förekomma undantag från detta i vissa lagar (1 § tredje stycket avtalslagen).

Vad gäller köp av fastighet finns det ett sådant undantag, alltså ett formkrav. Ett köp av fastighet måste ingås skriftligen och undertecknas av både köparen och säljaren (4 kap. 1 § jordabalk). Inga bud är alltså bindande förrän man har ett skriftligt köpekontrakt.

Sammanfattningsvis anser jag att det inte skulle bära frukt att stämma köpare 1.

Lawline RådgivareRådgivare