FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga26/09/2017

Kan man som omyndig ingå avtal om boende?

Hejsan

Finns det någon möjligt att stå på ett bostadskontrakt när man är under 18? Eller inneboendekontrakt?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB) är den som är under 18 år omyndig och får inte själv råda över sin egendom. En omyndig person har ingen rättshandlingsförmåga och kan därmed inte t.ex. ingå avtal utan förmyndarens (vanligen föräldrarnas) godkännande, enligt 9 kap. 6 § FB.

Att skriva bostadskontrakt eller kontrakt om inneboende (vilket anses som ett hyreskontrakt) är alltså inte möjligt för en person som är under 18 år. För att kunna ingå sådana avtal krävs alltså förmyndarens samtycke.

Hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare