Kan man som bröstarvinge få ut sin arvslott direkt trots att det finns en efterlevande make?

Hej.

Min makes far gick bort för ca 2 år sen. Min makes mamma ärvde honom och min make för ut först när hon avlider. Nu är det så att vi i ungefär i 2 års tid haft en konflikt med hans mamma. Hon har tex misshandlat mig och min man.

Finns det något sätt att kunna få ut makens del av arvet redan nu? Så vi den dagen hans mamma går bort slipper beblanda oss i det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Den efterlevande maken, din makes mamma i detta fall, har rätt till hela sin avlidnes makes kvarlåtenskap. Det är först när den efterlevande maken har dött som barnen har rätt att få ut sitt arv. Ett undantag till detta är om den först avlidne maken har särkullbarn, vilket är barn från ett tidigare förhållande. Särkullbarn har rätt till att få ut sin arvslott direkt (3 kap.1 § ÄB)

Det här innebär dessvärre att din make inte kan få ut sin arvslott av sin pappas arv redan nu (3 kap. 2 § ÄB).

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare