FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/12/2018

Kan man slå ihop flera brott till samma rättegångsprocess?

Hej.

I november förra året så åkte jag dit för drograttfylla, hade även mindre innehav av opiater i bilen och blev givetvis också dömd för ringa narkotikabrott. Kort efter det, i december förra året, åkte jag dit på ett ringa narkotikabrott då jag visade positivt när jag blev kallad på förhör.

Dessa saker här ovan har jag nu fått en kallelse till tingsrätten för, och jag undrar om de även lär lägga till det som följer i nedanstående stycken i samma veva och ta det också? (Jag har inte fått några papper eller kallelser på det än).

Efter incidenten dröjde det länge innan de drog in mitt körkort, det tog ända tills oktober detta år, och då jag var mitt i en flytt hade jag inte lyckats få brevet ifrån transportstyrelsen, där det stod att de skulle återkalla mitt körkort, så jag körde på som vanligt. Blev sedan stoppad i en poliskontroll och då visade det sig att jag inte hade något körkort, vilket då resulterade i olovlig körning, plus att jag visade positivt på droger vid ett blodprov, så blev ju även drograttfylla ännu en gång.

Vad skulle ni tro att straffet blir om de lägger ihop alla dessa händelser? Svårt att säga givetvis men kan ju inte tänka mig att de senaste händelserna gjorde saken bättre då det är lite repris på det jag redan har blivit kallad för.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om överträdelserna olovlig körning samt den senaste rattfyllan kan komma att dras i samma rättegångsprocess som den du blev kallad till på grund av de förstnämnda överträdelserna.

Den allmänna utgångspunkten är att brott som hör till samma "kategori" ska behandlas under samma mål, på grund av en processekonomisk aspekt, då det är dyrt att hålla i flera rättegångar som behandlar i princip samma saker med samma tilltalad person.

Det är väldigt svårt att förutse vad straffet för brotten kan vara, då domstolen tar ställning till de så kallade "billighetsskälen" (29 kap. 5§ brottsbalken), där det framgår av punkterna 7-9:

7.om den tilltalade förorsakas men till följd av att han eller hon på grund av brottet blir eller kan antas bli avskedad eller uppsagd från anställning eller drabbas av annat hinder eller synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning,

8.om ett straff utmätt efter brottets straffvärde skulle framstå som oproportionerligt strängt med hänsyn till andra rättsliga sanktioner till följd av brottet, eller

9.om någon annan omständighet påkallar att den tilltalade får ett lägre straff än brottets straffvärde motiverar.

Det finns även så kallad "ungdomsrabatt" som domstolen förhåller sig till. Dock vet jag inte om bestämmelserna kan aktualiseras i ditt fall, då din ålder inte framgår av din fråga. Ungdomsrabatt framgår av (30 kap. 5§ brottsbalken) och aktualiseras för personer som är under 21 år.

Domstolen tar således ställning till om du skulle träffas av något av rekvisiten, samt vad som är proportionerligt och skäligt just i din situation utifrån alla dina omständigheter, innan de bestämmer en gemensam påföljd för samtliga brott.

Stort lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare