Kan man skydda gåvor mot utmätning?

Om min man ger mig hans del från fastigheten, och jag har kronofogdeskulder, kan man skriva att gåvan är skyddad mot utmätning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utmätning hittar du i utsökningsbalken (UB).

Huvudregeln är att fast egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, som i detta fall är du (4 kap. 20 § UB). Däremot finns ett undantag om den som ger gåvan föreskrivit att egendomen inte får överlåtas. Sådan egendom, dvs som är förenad med ett överlåtelseförbud, får inte heller utmätas (5 kap. 5 § UB).

För att fastigheten ska vara skyddad mot utmätning för din makes skulder måste gåvan emellertid registreras hos Skatteverket.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare