Kan man skydda egendom från utmätning genom gåva?

Kan jag överlåta min bostadsrätt för att undvika att den utmäts? Jag gav bort min del för 6 månder sen till min mor. Men vi står konstigt nog fortfarande båda på banklånet än idag? Jag trodde i samband med att när jag gav bort mina 50% att hon ägde allt. Jag har bara fått papper än så länge från kronofogden ang mina skulder till utmätning/ Mina skulder är idag på 300t o min fråga lyder funkar det att min mor tar över hela banklånet så vi skyddar lägenheten då jag redan för 6mån gav bort min del till henne i ett gåvobrev vilket jag trodde hon ägde redan då eller är det försent? Vad kan jag göra i såfall???

Tack för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline! Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan ungå att din bostadsrätt utmäts av Kronofogdmyndigheten (KFM) för dina skulder genom att ge bort den som gåva till någon annan.

KFM har rätt att utmäta all egendom som tillhör den som är betalningsskyldig (4 kap. 17 § UB och 4 kap. 24 § UB). Det gäller sådan egendom som kan förväntas inbringa pengar för att betala av skulderna personen har (4 kap. 3 § UB). KFM får däremot inte utmäta egendom som enligt lag är undantaget. Exempel på det är egendom som genom särskild föreskrift vid gåva eller testamente har ett överlåtelseförbud där det framgår att den inte får överlåtas av den som ärver egendomen (5 kap. 5 § UB).

I ditt fall, sålänge din egendom inte är föremål för utmätning eller ingår i en konkurs har du rätt att göra vad du vill med den. Om det dock finns en risk för att KFM beslutar om utmätning eller att du försätts i konkurs kan det vara bra att vara försiktig när det gäller gåvor, särskilt till närstående. Trots att egendom vid överlåtelse genom gåva är sakrättsligt skyddad mot överlåtarens borgenärer är det inte garanterat att den skyddas från utmätning eller konkurs. Det bör därför upprättas ett gåvobrev vari det framgår, liksom ovant nämnt, att gåvotagaren är förbjuden att sälja, byta eller ge bort gåvan. I sådant fall kan KFM inte tvinga er att sälja bostaden för utmätning.

Om du däremot försätts i personlig konkurs kan konkursförvaltaren besluta om återvinning av vissa överlåtelser (4 kap. 5 § KL). Det innebär att det som har överlåtits går åter (4 kap. 14 § KL). Gåvor till närstående som har fullbordats tre år från det att ansökan om konkurs inkom till Tingsrätten kan återvinnas (4 kap. 6 § KL). Således kan en gåva återvinnas till personen som försatts i konkurs och användas för att betala av skulder, om den getts till en närstående de senaste tre åren. Detta gäller om du som försatts i konkurs inte kan visa att du, vid överlåtelsen till den närstående, hade egendom som motsvarade dina skulder (4 kap. 6 § KL).

Sammanfattningsvis kan konstateras att det är svårt att "rädda" bostaden genom att ge bort den som gåva till en närstående. I det första skedet kan bostaden inte utmätas, eftersom du inte äger den. Om/när det framkommer att du inte har några tillgångar som är utmätningsbara finns det sedan en stor risk att det ansöks om personlig konkurs av dig. Blir du då försatt i personlig konkurs kan dessvärre försäljningen/gåvan återvinnas och gå åter.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare