FrågaFAMILJERÄTTGod man29/09/2023

Kan man skriva gåvobrev om man lider av demens?

Vem bestämmer över arvet min mamma fick efter att min pappa gick bort ? Hon har demens men hon förstår i princip allt? Min syster har blivit god man åt henne. Men hon är väl medveten om att hon kommer inte inte göra av med alla pengarna. Hon vill ge mig o min syster en gåva nu o även till hennes barnbarn. Men banken säger nej. Hon är inte omyndigförklarad har hon inget o säga till om.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor räknas som ett avtal. Om någon sluten ett avtal under påverkan av psykisk störning är detta ogiltigt, vilket framkommer av lag (1924:323) om verkan av avtal som slutits under psykisk störning. Demens räknas som en psykisk störning. Det medför att avtal som er mamma själv sluter kommer att betraktas som ogiltiga, vilket är anledningen till att banken säger nej.

Du skriver att din syster har blivit god man åt henne. För att er mamma själv ska kunna företa rättshandlingar ex. skriva ett gåvobrev så behöver det godkännas av hennes god man. Regler kring god man regleras i 11 kap Föräldrabalken.

Sammanfattningsvis så kan man säga att hennes rättshandlingsförmåga har blivit begränsad då hon lider av demens. Det medför att hon inte själv kan sluta avtal eftersom dessa betraktas som ogiltiga. För att hon ska kunna ge en gåva och skriva gåvobrev behöver det godkännas av hennes god man.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare