Kan man samtycka åt en annan person när det kommer till sexuella handlingar?

Hej. Gäller samtyckes lagen själva akten eller personen/personerna som gör själva akten? Ett exempel: Du har en sexuell relation med en kille som råkar ha en tvillingbror. De byter plats någon gång då och då. Är det då inte en våldtäkt eller sexuellt ofredande då personen som ger sitt samtycke har gett det till en annan person.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att samtycka åt en annan person när det kommer till sexuella handlingar. Det korta svaret på frågan är nej, det går inte att samtycka åt en annan person. Du kan inte heller ge samtycke i förväg om att vid ett senare tillfälle delta i en sexuell handling. Samtycket bedöms vid stunden för den sexuella handlingen och den som genomför en sexuell handling därför att en annan person “har samtyckt” åt personen som deltar i den sexuella handlingen kan därför ha begått våldtäkt alternativt oaktsam våldtäkt, 6 kap 1 & 2 § BrB.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare