Kan man sälja värdepapper och avsluta konton innan bouppteckningen har registrerats?

Får man avsluta konton och sälja värdepapper innan boupteckningen är registrerad för ett ett dödsbo som har 12 dödsbodelägare?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att få lov att avsluta konton och sälja värdepapper så måste ni ha gjort en bouppteckning som har registrerats. Ni kan alltså inte sälja värdepapper eller avsluta ett konto innan detta är gjort. Viktigt att också ha i åtanke är att man även måste ha en fullmakt om man är flera dödsbodelägare som skall hantera andra typer av banktjänster för dödsboets räkning såsom att sälja värdepapper eller att avsluta konton.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att allt löser sig för er! Har du fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att ställa en till fråga till oss!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare