Kan man sälja spinoff produkter utan att riskera varumärkesintrång?

Hej,

Jag vill starta en e-handel inom djurnischen, men har några frågor jag önskar få svar på innan jag vågar köra.

Produkterna jag har i åtanke är parodiprodukter utav befintliga stora varumärken.

Nämligen hundkläder med tryck som lyder ''pawlenciaga'' ''pupreme'' 'etc.

Efter en liten sökning på nätet har jag hittat ett bra antal sidor som redan håller på med denna sorts försäljning,

som Pawmain.com och Sparkpaws.com.

Men har även sett att tillexempel pawmain hade blivit stämda efter ett försök att registrera pawlenciaga som ett av deras varumärken.

Hur det gick med det fallet hittar jag inget om.

Även sett att butiken Two Angels i Göteborg säljer parodi kläder på gucci, chanel osv under namnet doctorfake.

Hur är reglerna kring detta egentligen?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du tänker sälja spinnoff produkter till husdjur som anspelar på välkända varumärken inom modeindustrin.

Din fråga regleras i upphovsrättslagen (URL), mönsterskyddslagen (ML) och varumärkeslagen (vmL).

I mitt svar kommer jag försöka sammanfatta andemeningen i dessa lagstiftningar och översiktlig gå igenom vad som kan utgöra intrång i respektive lag.

Vad är intrång i ensamrätten?

Gemensamt för dessa lagrum är att den som erhåller ensamrätt enligt URL, ML eller vmL har ett skydd mot att någon annan ska reproducera eller använda deras varumärke eller mönster som de skapat (2 § URL, 5 § ML och 1 kap. 1§ vml). Intrång i ensamrätten innebär i princip att man distribuerar, producerar eller på annat sätt tjänar pengar på någon annans prestation. Lagen sträcker sig däremot längre än så och föreskriver även att intrång kan föreligga om det finns en förväxlingsrisk mellan de produkterna du utbjuder och rättighetsinnehavaren.

Vad innebär förväxlingsrisk?

Med förväxlingsrisk förstås i lagens mening att en normalt uppmärksam konsument av någon anledning kan tro att det är rättighetsinnehavaren som erbjuder produkterna som du tillhandahåller. För att bedöma förväxlingsrisk kan i princip vilka omständigheter som parterna anser vara av relevans tas upp till prövning, det är helt enkelt en fråga om argumentation. Däremot kan man generellt säga att det ofta handlar om: Var produkterna tillhandahålls? Vilken målgrupp de har och om denne exponeras? Prisklass?

I ditt fall kan jag inte avgöra om en sådan risk föreligger då det krävs en bedömning utifrån produkternas utseende bland annat.

Vad är påföljderna vid överträdelse av dessa lagar?

Generellt sätt är det skadestånd och ersättning som aktualiseras. Men det finns även straffbestämmelser om fängelse och böter (53 § URL, 35 § ML och 8 kap. 1 § Vml). Beloppen kan vara mycket höga för den som begår intrången och varumärken av denna sort är beredda att gå mycket långt för att driva sina mål.

Vad bör du göra nu?

Inledningsvis har detta svar enbart syftat till att översiktligt redogöra för vilka intrång du kan riskera att tänkas begå om du rör dig med denna typen av produkter. Det går inte att generellt säga vad som utgör intrång eller inte i detta fall, det beror helt på omständigheterna de utbjuds i samt hur de faktiskt ser ut. Mitt svar på din fråga är att kontakta en av våra verksamma jurister via denna länken: Kontakt och få en djupare utredning om du kan sälja dina produkter på marknaden.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare