FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/06/2019

Kan man sälja ett hus på ofri grund?

Hej! Jag har några frågor...

Jag har ärvt ett hus som står på ofri grund.

1. Om jag har förstått detta rätt, så betyder det att jag äger huset och någon annan äger marken?

Problemet är att huset är fallfärdigt, och jag vill bara bli av med den.

2. Stämmer det att jag inte kan sälja huset, för att den står på någon annans mark? Mina föräldrar hade ett muntligt avtal med markägärna, dom har aldrig betalt någon hyra.

3. Kan jag ge bort huset, ifall jag inte får sälja den?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer nedanför redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Äger någon annan marken om man har ett hus på ofri grund?

Hus på ofri grund innebär att du äger huset, det vill säga själva byggnaden, medan någon annan äger marken. Detta innebär att huset är att betrakta som lös egendom.

Kan man sälja ett hus på ofri grund?

Hus på ofri grund kan säljas precis som vilken annan lös egendom som helst. De enda begränsningar som finns är om den ursprungliga ägaren i ett avtal med markägaren har gett denne förköpsrätt vid en eventuell försäljning. Vanligtvis ingår man ett arrendeavtal, närmare bestämt bostadsarrende, med markägaren (8 kap. 1 § och 10 kap. 1 § jordabalken). Ett sådant avtal ska dock ingås skriftligen och kräver betalning i motprestation (8 kap. 1 och 3 § jordabalken). Alltså verkar det inte finnas något arrendeavtal i ditt fall. Du har alltså rätt att sälja huset trots att du inte äger marken.

Sammanfattning

Huset är att betrakta som lös egendom, och så länge det inte finns några begränsningar i avtalet med markägaren så har du rätt att sälja eller ge bort huset.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare