FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/09/2022

Kan man sälja ett hus med en framtidsfullmakt?

Min mor har Alzheimers sjukdom i ett långt gånget stadium. För några år sedan skrev mor en framtidsfullmakt, där det står att jag (hennes son) ska sköta hennes ekonomi om hon skulle bli dement, vilket hon är idag alltså. Hon bor sedan några veckor på ett demensboende. Innan hon flyttade in där bodde hon i en bostadsrätt tillsammans med sin sambo sedan cirka 40 år. Båda två står på lägenheten som dom köpte den tillsammans för några år sedan och de betalade då hälften var av köpesumman. Undrar nu om jag kan sälja mors halva av lägenheten till hennes sambo som vill bli utköpt? Ger framtidsfullmakten mej tillåtelse att göra det?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av lag om framtidsfullmakter

En framtidsfullmakt får omfatta ekonomiska och personliga angelägenheter (2 § första stycket lag om framtidsfullmakter). Lagen anger vilka åtgärder som en framtidsfullmakt inte får omfatta men om man gör en motsatstolkning av dessa undantag kan man se att en framtidsfullmakt får omfatta alla andra personliga och ekonomiska angelägenheter (2 § andra stycket lag om framtidsfullmakter). Med andra ord innebär det att en framtidsfullmakt får omfatta och är tillräcklig för försäljning av bostad, eller som i ditt fall, del av bostad.

Om en viss framtidsfullmakt ger fullmaktshavaren rätt att sälja en bostad beror på hur framtidsfullmakten är utformad och formulerad. Om den är generellt skriven så kan den omfatta försäljning av bostad. I vissa fall står det uttryckligen att framtidsfullmakten tillåter eller inte tillåter försäljning av bostaden. Eftersom din mors framtidsfullmakt är generellt skriven (att du ska sköta ”hennes ekonomi”), torde det enligt min egen uppfattning ingå att du får sälja hennes bostadsrättsandel till hennes sambo. Alltså tillåter framtidsfullmakten att du säljer din mors andel till hennes sambo.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare